19 March 2011

TaK suNgGuh TaK meNGaTa 1

~assalamualaikum~
hye...hello..kabare?waras??uda mangan belom??

ha...!kali ni aku nak cita sikit mengenai rimas...taw x knpa aku rimas?..mst xtw kan..meh ak cita dulu...aku ni ada la beberapa orang kawan di sekeliling aku..
tak kisah la kt mna pon..tp mst ada ja owg y mcm nie..owg tu suka sangat buat yg tak senonoh dpan orang ramai..lebih senang cakap tak ada adab la.xtaw nak hormat orang lain yang ada di sebelah.hurm.sggh xpaham..tp..korang phm x apa yang aku ckap?mst x kan??ha lebeh baek baek anda lihat di bawah nie..huhu..

Adab adalah gabungan daripada semua akhlak yang baik. Jadi orang yang beradab adalah orang yang pada dirinya tergabung perilaku kebaikan yang menjadi pujian dan sanjungan insan lain.


oleh itu elakkan:-(

* Dari berbuat apa yang dilakukan di rumah yang tidak boleh dilakukan di tempat awam.
cthnya: elakkan berludah di tempat awam, berkumur, atau mencungkil gigi selepas makan.

oleh itu perlu:-)

* Mendisiplinkan diri untuk menghormati orang lain ketika berada di khalayak.

aspek lain>>"kalau hendak mencungkil gigi pon, beradab sikit..cari kawasan yang sesuai, jangan depan orang nak makan buat hal".

baik buruk diri sendiri itu bergantung pada diri sendiri. sebaik-baiknya berkumur secara beradab, cungkil gigi juga biar tidak dilihat orang. Lebih elok pergi ke tandas atau keluar dari kawasan restoran ok.

semoga apa yang disampaikan akan menjadi pengajaran dan kesedaran kepada kita semua. Hormati keadaan sekeliling dan jadilah insan yang beradab dan bersih rohani dan jasmaninya.


eee..geli x tengok mcm tu???mst gli kan..klu xgli juak..cba tgok lama-lama..hehe

hurm..paham dah maksud aku kn?

2 comments :

syairahmohdanuar said...

geli tengok org korek gigi.yekk.haha

cek's said...

ouch..mstila...ada owg y mcm tue..