24 June 2011

birth mark

~assalamualaikum~

Hampir semua orang mempunyai tanda lahir atau birthmark. cuma jenis dan bentuk saja yang berbeza-beza. Tanda lahir yang besar di kawasan muka sebanyak sedikit mencacatkan kecantikan semulajadi seseorang itu. Ini selalunya menyebabkan seseorang itu berasa malu dan rasa rendah diri, terutama sekali pada zaman kanak-kanak di mana mereka selalu diejek oleh kawan-kawan sebaya. Lebih menyedihkan lagi kalau gelaran-gelaran berkaitan yang kurang enak didengar melekat sehingga ke tua.
Pernahkah anda terfikir bagaimana tanda lahir ini terjadi? adakah ia (ciri) warisan dari satu generasi ke generasi yang lain?

Birthmarks

"As might be expected, this type of abnormal skin coloration will appear at birth or in just a few weeks following birth. It’s important to remember that most birthmarks are non-cancerous, though a doctor should examine your child if he or she is born with abnormally colored skin or develops birthmarks shortly after birth".

What Is a Birthmark?

A birthmark is a colored mark on or under the skin that’s present at birth or develops shortly after birth.Some birthmarks fade with time; others become more pronounced. Birthmarks may be caused by extra pigment in the skin or by blood vessels that do not grow normally. Most birthmarks are painless and harmless. In rare cases, they can cause complications or are associated with other conditions. All birthmarks should be checked by a doctor.


aku pon ada jugak tanda lahir nie..tapi tu pon kalau korang perasan la..ada kat pipi aku sebelah kanan..disebabkan aku mempunyai anugerah nie..aku merasakan aku tak yakin bergaul dengan orang ramai..aku malu..kadang-kadang mungkin dengan adanya tanda lahir nie yang mnyebabkan orang lainpandang hina kat aku..memulau kan aku..kalau tak terang-terangan..mungkin jauh dari aku..kepada yang cantik..bersyukur la pada apa yang ada..


sebelum ke kelas semester 3

kita tak meminta dan bukan kita yang tentukan..anugerah tuhan kepada yang bernasib baik..aku bersyukur apa yang aku ada..

4 comments :

MulutPayau said...

Assalamualaikum dik....
semua orng ada kekurangan dan kelebihan masing2...Kita semua tdk sempurna...YAKINLAH pada diri sendiri...birthmark tu tak mncacatkan rupa adik....adik tetap cantik dgn anugerah Allah itu...

Cek's Zaitun Othman said...

yes itulah..apa2 pon bersyukur sgt..bukan smua orang nak ada birthmark neyh..hehe...

Sue said...

ceq pun ada tanda lahir...tapi tersorok... :) jangan malu2 yerrr... rezeki tu Allah bagi

Cek's Zaitun Othman said...

hehe..thanks..nsb bek tersorok kan..hihi..