25 June 2011

sebulan sekali tak boleh ka?

~assalamualaikum~

ha...post yang agak sedap kali ni yerk..hurm..aku asa pelik dan tak faham la..
kenapa sesetengah orang kalau terjumpa orang yang beli barang dalam kuantiti yang byak ja..mesti diorang akan gosip-gosip kan sesama sendiri..



aku nak tanya korang ..salah ka membeli dalam kuantiti yang banyak..contohnya kalau beli barang dapur sebulan sekali bukan seminggu sekali.bukan barang basah la...



tapi tu pon akan terlebih jugak guna..dlm sebulan akan ada lebih jugak la..orang-orang yang macam nie nak pergi membeli belah bukannya senang..
nak kena tunggu cuti..baru la senang nak g..kalau yang tak bekerja senang lah..tapi bila tak kerja duit pon tak da kan...tak boleh beli jugak..



apa yang aku dapat lihat dari mata hati aku kan ..aku selalu terdengar rungutan orang disekeliling mengenai beli brang banyak...kenapa yea?

kadang-kadang tu kita suka susu tin bila wat air..mesti nk kena bli dalam 3, 4 tin gtu kan..nak beli sabun basuh,beras dan banyak lagi lah..

tambahan pulak mempunyai ahli keluarga yang ramai.mesti barang-barang tu cepat habis kan..kalau beli pon mesti sekali dua makan ja.
aku ni bukan apa..rasa macam tak sedap la bila kita membeli..tapi orang lain dok lihat-lihat sambil mengomel..apa yang menyebabkan diorang jadi macam nie?
sungguh aku tak faham..kalau mereka memahami kan bagus..hurm..

apa-apa pon kita haruslah pandai2 berjaga, pndai2 berjimat..ingat! jangan sesekali berhutang dan belilah mengikut keperluan.jangan membazir...bukannya ikut nafsu serakah ja..kalau ada yang berhutang tu cepat-cepat la ye membayar..takut bila terjadi apa-apa kat kita sapa lagi yang nak membayarnya?.jangan dah terhantuk baru nk tergadah cukup la.hurm..bak kata pepatah lain..berani wat.berani tanggung..lebih kurang la..hihi

kepada kawan-kawanku..kalau aku da terpinjam apa-apa, terhutang wang, terhutang kasih, dan terhutang budi...gtaw na..huhu..akan segera aku membayarnya..

No comments :