21 May 2011

tip perbelanjaan

~assalamualaikum~

ha..sekarang nie kan semuanya pakai duit kan..kalau tak da duit..susah nak buat kerja harian..yelah kalau buat kerja mesti nak kena makan kan..nak makan kena jugak guna duit..duit pon datang dari wat kerja xpon dari ptptn..huhu..duit ptptn tinggal berapa ja lagi nie..nak bayar bil letrik, air..semua nak kena bayar..yang guna brodband pon sma ja lah..semua nak kena bayar.wah..tak cukup makan macam nie..masalah-masalah..tambah-tambah pulak yang tinggal dengan kawan-kawan..buat pulak ada seorang yang malas membayar..teruklah..makan sama, tengok tv sama, guna letrik sama, guna air melimpah ruah..aduh..teruklah camnie..

semua orang pasti akan melalui keadaan yang macam nie kan..selalunya keadaan yang macam nie mesti akan terjadi kepada seseorang yang bergelar pelajar..tambah-tambah lagi kalau duduk dalam rumah sewa dengan kawan-kawan..nak bayar bil mesti kena share kan..kalau semua guna tapi sorang bayar..teruklah..sampai kesudah merana la merana orang tu..tak makan..tak apa..hurm..panjang-panjang merepek ni baik aku teruskan ja benda yang aku nak share ni..iaitu tip mengenai rancang perbelanjaan di ruamah sewa..aku bukan apa..sekarang memang la aku tak dok rumah sewa lagi..tapi baik aku fikirkan masa depan aku dan orang lain..sekurang-kurangnya aku dapat la kongsi ilmu dengan orang lain sama..betul tak?

ha nie ialah tip rancang perbelanjaan di rumah sewa tu..



1. sesuaikan kemampuan dengan kos rumah sewa
cth: cari yang selesa dan berbaloi..berkongsi bilik dengan kawan..bersikap tolak ansur dan saling hormat menghormati..bila dah macam tu..senang la nak duduk bersama..tpi kalau tak macam tu mesti jadi tak ngam kan..yang paling penting pilih kawan yang paling sesuai dengan kita..

2. sentiasa ada kunci kira-kira perbelanjaan isi rumah
cth: menyediakan buku kunci kira-kira perbelanjaan isi rumah , dengan ini dapat mengetahui pengeluaran perbelanjaan sesetiap individu.

3. memasak bergilir-gilir
Cth: Membuat jadual..setiap orang keluarkan duit sebanyak rm5..bila ada 6 orang dah ckup 30..30 tu da boleh beli barang keperluan dapur..

4. rancang menggunakan mesin basuh
Cth: Basuh baju dalam keadaan baju yang banyak..dapat menjimatkan air dan letrik..

5. jangan terpengaruh dengan rakan yang kaki membeli belah
Cth: tak terpengaruh dengan rakan yang kaki membeli..jangan terikut-ikut rentak kawan-kawan kalau kita tidak berkemampuan ..Baik susah dahulu dan senang kemudian.

6. memastikan lampu, kipas dan komputer tutup apabila tidak digunakan
Cth:kurang prihatin terhadap pembaziran yang berlaku..tak tutup lampu dan kipas apabila keluar..

7. sepakat soal makan
Cth: tukar-tukar resipi..kalau harini ikan, esok ayam, dan esok pulak daging..jangan memasak sekaligus..

8. cari teman yang tahu berjimat cermat
Cth : akan memudahkan perancangan perbelanjaan tersebut..cari yang setaraf dan ingin berjimat..

sebenarnya ada sesetengah perkara ni yang pernah terjadi ke atas diriku…masa habeh spm dulu..susah..tula yang aku nak wat tip ni..huhu..Ok itu ja.. yang lain aku tak larat nak mengetaip..tip nie diambil dari majalah remaja..tapi aku Cuma rumuskan..ok..




No comments :