26 April 2011

menimba ikan bukan menimba ilmu

~Assalamualaikum~

hello...semua...setelah lama aku dah tak menaip nie..
aku pon terpikirla nak kongsi satu pengetahuan dengan korang iaitu apa yang orang kampung akan buat bila petang..yelah bila kat bandar tu banyak yang tak taw tentang kampung-kampung neyh..dan orang kampung lak tak tau sangat apa yang orang bandar buat..sekarang ni belah-belah perlis panas terik sangat-sangat..kalu berjemur tu conform lah terbakar muka korang tu..haha.nilah masa untuk orang-orang kampung buat kerja antaranya, jemur ikan, menimba, menanam..dan banyak lagi la...tak dapat nak senaraikan..nanti jadi panjang lak..

kali ni aku nak lebih tekankan tentang menimba...bukan menimba ilmu taw..tapi MENIMBA IKAN..haha..kenapa nk menimba ikan ni eh?ha..ni aku nak gtaw..
menimba ikan ni bertujuan untuk menimba ikan yang telah dibela atau pon ikan yang didalam sungai, paya, kolam ataupon parit.ikan yang telah ditimba ni akan dibuat masak, ikan kering tidak pon dijual kepada orang lain..ikan yang dapat ditimba ialah ikan sepat, sepat benua, puyu, haruan, keli,dan macam-macam lah..tapi ni ja yang dapat aku bagi taw dekat korang..

kalau korang nak tengok ikan-ikan tu meh aku tunjukkan


ikan puyu


ikan haruan (ruewan)

kan keli(ikan kawan aku suka..)hehe


ikan sepat(goreng pon sodap)

ha kalau la korang nak ikan tu..korang kena la MENIMBA IKAN tu dulu..klau korang nak 2,3 ekor ja..korang boleh mengail(memancing).tak perlu la menimba..hehe


kolam yang belum ditimba


kolam yang sedang ditimba ..tengok mereka tu..best..!


kolam yang telah dibereskan (tiada ikan) hehehe..


cantik kan bunga ni..


sebenarnya ak pon tak makan sangat ikan air tawar nie.aku akan makan bila emak aku yang masak ja..tak pon dipaksa makan..barulah aku makan..


ikan-ikan ni sedap..tapi kalau orang yang tak pandai masak ja yang akan jadi tidak sedap..so kena la pandai masak yek..!baru boleh masak ikan nie.haha..ha dah paham?kalau korang nak taw lebih atau tak paham jugak..korang tanya ja kat bawah nie..mesti aku balas punya..

ok 

~tadaa~

6 comments :

MiSzy DiaN said...

wahhh ni minat memancing erk? hehehe..

cek's said...

haha...xtak lah sangat..suka tengok ja org memancing..kalau sendiri memancing mesti cepat bosan..lepas tu jadi dah xda mood dah nak memancing.

fairus said...

dulu kecik-kecik pernah tengok orang menimba, tapi saya tak pernah buat.. :)

cek's said...

tak pernh buat?napa?takut eh?hehe...dulu kecik-kecik tengah buas..pnh masuk..main keleboq/lumpur..tapi tak pernah la tangkap ikan..toong gtw ja kat mna ikan ada.tu la kjanya..hahahaha

blogtilldrop said...

patutla dok timba ikan ..orghang utara rupanye..sama la kita

cek's said...

hehe..biasa la...huhu