22 April 2011

peribahasa orang kampung

~assalamualaikum~

ha ..ni peribahasa pertama yang aku wat..aku tingin wat peribahasa nie sbb ni adalah pandangan aku pada sesetengah bekas kawan-kawanku ini....aku tak cakap sapa yek..spa yang makan cili, dia yang terasa pedas..hihi..oleh kerana aku dah termarahkan sorang neyh..aku pon asa sangat-sangat nak wat benda neyh..kepada manusia tu..harap-harap ko baca dan faham..!



  • Pukul anak sindir menantu


  • maksudnya : melakukan sesuatu dengan niat untuk menyindir orang lain


  • Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal


  • maksudnya : Kalau dalam perundingan tidak mencapai kata sepakat, hendaklah diselidiki kembali pokok persoalannya dari mula.


  • Seperti katak di bawah tempurung


  • maksudnya : tak tahu menahu dunia luar..(baru dua negeri tapi dah buat pandai)..


  • ukur baju di badan sendiri


  • maksudnya : Kejahatan diri sendiri janganlah diukur dengan kejahatan orang lain..nilai diri tu dulu..sebelum bertindak..


  • kerana nila setitik rosak susu sebelanga


  • maksudnya : kerana seorang wat hal..rosak semua..semua akn ditag tak baek..ada paham????..

     kawan-kawan..aku pon tak taw betul ka tak apa yang aku cakap neyh..betul ka tak peribahasa tu...harap-harap korang betulkan la ek kalau salah tu..hehehe..

    kepada orang tu..dah baca n paham ka?laen kali pikir orang lain sama na..kesian ank mnakan aku..dia pon orang cna jugak..disbbkan ank mnkn aku ni pompuan..sbb tu la aku asa gram..

    pikir la sndiri k..

    ~tadaaaa~

    No comments :